Ak patríte k tým, ktorí radi čítajú zloženie potravín, veľmi často narazíte na slnečnicový lecitín. Možno ste sa už niekedy zamysleli aj nad tým, prečo sa táto látka vo výrobkoch nachádza. Ide o ďalšie nezdravé éčko? Ide o látku, ktorá nám nepoškodí, ale ani naopak nepomôže? Alebo je lecitín pre naše telo veľmi prospešný? V tomto prípade našťastie hovoríme o tretej možnosti, teda o prísade, ktorá je veľmi zdravá.

květina
 
Slnečnicový verzus sójový
 
Okrem slnečnicového lecitínu sa môžete veľmi často stretnúť aj so sójovým lecitínom. Ani táto látka nie je nebezpečná. Problém je však v tom, že nemáte ako zistiť, či ide o geneticky modifikovanú sóju, alebo tú, ktorá je pestovaná klasicky, teda bez pesticídov a genetickej modifikácie. Práve sója je totiž celosvetovo najčastejšie pestovanou plodinou, pomocou genetickej modifikácie. Slnečnicový lecitín je v tomto smere úplne bezpečný. Po prvé slnečnice sú vo väčšine prípadov pestované klasickým spôsobom. Po druhé, ide o potravinu, ktorá nepatrí medzi alergény. Výhodou je aj neutrálna chuť a žiaden zápach.
 
Prečo je zdravý
 
Slnečnicový lecitín je klasifikovaný ako prírodný a rastlinný doplnok výživy. Môžete si ho dokonca kúpiť aj vo forme prášku a konzumovať pri zdravotných problémoch, alebo ako prevenciu. Lecitín je jeden z fosfolipidov. Tie zohrávajú v organizme dôležitú úlohu. Nachádzajú sa v bunkových membránach, ktoré tvoria obal nervových, či svalových buniek.

slunečnice
 
Jeden zo spomínaných fosfolipidov, konkrétne fosfolipid fosfatidylcholín, je považovaný za najdôležitejší. V prvom rade zabezpečuje správnu látkovú premenu aminokyseliny s názvom homocystín. Tá sa nachádza v krvi každého z nás. Pokiaľ je jej hodnota príliš vysoká dochádza k poškodzovaniu ciev. Okrem toho zabezpečuje správnu hladinu cholesterolu v krvi a zabraňuje nadmernému ukladaniu tukov v pečeni.
 
Ako lecitín používať
Ak si zaobstaráte slnečnicový lecitín v podobe prášku, môžete ho konzumovať čistý, alebo pridávať do jogurtov, smoothies, koláčov, či šalátov.